v37





Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 2 jan 2012
Du har 27 dagar kvar till beräknad förlossning.



Du är på dag 253 av 280. (90,4%).


Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

 

 

 

De där med att andra barnet brukar väga mer skrämmer mig lite..

Jag menar, hur mkt mer brukar dom väga??
Alwin vägde 3810g, betyder det då att vi nu kommer få en bebis på 4500g??
Isf, kan man få returnera??
Ne nu ska vi inte vara sån men alltså jag nojjar mig för att föde en stor bebis, det var jag förra gången oxå!!
Nå nog vet ja de går bra..

Annars längtar jag tills det sätter igång och vi får åka till Sunderbyn för att träffa våran lilla skatt!!
Trodde jag skulle vara orolig inför förlossningen den här gången då man liksom "vet vad som väntar" men förlossningen med Alwin gick så pass bra och fort så..
Jag litar på att min kropp klarar detta och uppstår det komplikationer, vilket det förhoppningsvis inte gör så får vi ta det för vad det är..

Nu är det ställt iordning i tvättstugan med skötbädd, blöjor, tvättlappar osv
Vaggan står på plats i sovrummet bäddad och klart, vi måste bara fixa nå "mysisar" som Alwin säger, alltså gossedjur som lill* kan mysa med :)








Kommentarer
Leea

Åh nej ! Hoppas inte de stämmer att andra barnet väger mer, Lovisa vägde juh 4500 och en större bebis än så har jag då inte tänkt trycka ut ! ;) När nu den dagen kommer :)

2011-12-06 @ 20:09:08
URL: http://poottan.blogg.se/
Nina

Läste ett inlägg om att det skrämmer dig att andra barnet är större. Jag väntar mitt andra barn och är beräknad den 1 januari. Min första pojke vägde 4470, föddes 3 dagar före beräknat. Gick bra, va inga problem att få ut han. Han ville inte riktigt glida ner i bäckenet.Så det vart sugklocka. Ingen fara:-) Men det är en anna femma :-) Han kom ut i af. Får vi se hur stor andra är :-)

2011-12-06 @ 23:44:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0