Recept på bärkakan jag gjorde igår :)



Har fått förfrågan om receptet på kakan jag gjorde igår så här kommer det :)



Lärrgjorda bärrutor

200g smör
6dl socker
4ägg
6dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1½-3/4dl (250-400g) färska eller frysta bär,ex hallon, blåbär, röda vinbär lr annat
(Ca 50g mandelspån)

Smält smöret och låt svalna lite.
Rör ner socker, ägg, mjöl & vaniljsocker & blanda till slät smet.
Häll ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
Fördela bären över kakan och strö över mandelspån.
Grädda i 175graderi ca 30min.
Dra kakan ur långpannanoch vänd långpannan upp och ner över kakan så att den får svalna övertäckt .
Skär sedan i rutor.

Man behöver inte använda någon elvisp utan rör bara ihop allt med slickepotten typ :)

Jag satte inte något madelspån på då jag inte tycker sånt är speciellt gott, inte för att jag själv kommer äta mkt av kakan då jag inte får äta sånt men ändå :)
Ska även prova göra tårtbotten av själva kakan bara för det tror jag kan bli ganska gott, den blir som lite maräng aktig när den får svalna under plåten :)



Kommentarer
Sandra

Ja nog är du huslig ;)

2009-09-04 @ 07:48:41
URL: http://sanbjo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0