Förlossningsberättelse

Som alla säkert redan vet så gick jag över hela 18 dagar alltså v42(+3)
Söndagen den 11Januari så var vi till Sunderbyn på ÖB-kontroll då såg allting bra ut, det var nog med fostervatten och bebisen verkade må fin fint där inne i mammas mage.. Hon gjorde hinnsvepning vilket inte var  sådär jätte mysigt kan jag lova! Vi fick en ny tid på tisdagen kl8 då skulle det göras en till kontroll och så skulle det avgöras om jag skulle bli igångsatt..


MEN...


Vi åkte hem och jag hade som en molande mensvärk efter hon varit och "vispat runt", det höll i sig någon timme men sen blev allting lugnt igen.. När jag sedan gick och la mig vid 1tiden så kände jag ingenting förrän jag vaknade 03.30 av värkar.. Gick upp på toa och gick sen och la mig igen men det gick absolut inte att ligga när värkarna kom utan det var bara sätta sig upp och sen gick jag runt här i lägenheten och efter ett tag försökte jag lägga mig igen och då vaknade även Jocke när jag låg och vred på mig.. Klockade värkarna som kom med 5minuters mellarum vilket dom gjort sen det startade så när klockan var 04.15 ringade jag förlossningen som tyckte vi skulle komma in med tanke på att jag gått över så länge.. Tack gode gud för det för hela vägen till Luleå så kom värkarna med 1-2minuters mellanrum men höll bara i sig ca 30sek men det var ändå ganska intensivt och jag visste absolut inte hur jag skulle sitta..

Vid 05.30 var vi framme och jag fick åka upp på förlossningen i rullstol för när värkarna kom så kunde jag knappt stå..
Väl där uppe mötte Jocke som varit och parkerat bilen upp oss med en barnmorksa och vi fick komma in i ett förlossningsrum.. Där kopplade dom på en sån där elektrod lr vad det heter på gossens huvud för att mäta hjärtslagen och så satte dom även en ctg kurva och där såg man verkligen hur tätt värkarna kom, det var typ högst upp hela tiden så gick det snabbt ner och lika fort upp igen så jag hann som aldrig vila emellan.. Jag var även öppen 5cm..

Jag provar även lustgasen som hjälpte lite till en början och så vart man rätt mysig av den men kring 06.10 bad jag att få EDA och 06.30 kom narkosläkaren och satte det och det tog inte så länge innan det började värka vilket var riktigt skönt för då fick jag chans att vila en liten stund innan det började trycka på vilket var en del jobbigt när det sen började komma krystvärkar och jag inte fick krysta förrän dom dagt att det var ok.. Vid 07.00 var jag helt öppen.. Vet inte riktigt vad klockan var när jag började krysta men sen tog det inte länge så hade jag en underbart fin liten gosse med massa mörkt hår på mitt bröst.. Klockan var då 09.56 Han var en aning blå och hade navelsträngen runt halsen men det fick dom fort bort och sen skrek han i högan sky :)
Jag sa åt Jocke "en liten gosse" och jag kan lova att jag har aldrig varit lyckligare!

Han började fort söka efter tissen och sedan sög han en stund innan han skulle vägas och mätas, han vägde 3810g och var 52cm lång så han var helt normal stor.. Jag som hade oroat mig för att få en jätte bebis :)

Vi stannade på bb en natt och åkte sedan hem på eftermiddagen, var så himla skönt att få komma hem och sova i våran egen säng för jag hade inte sovit många timmar alls där borta..

Idag har gossen hunnit bli 1vecka och 1dag och dom här dagarna har bara rusat förbi ien rasande fart, man hinner inte riktigt med.. Men gud så mysigt vi har haft det och det blir bara mysigare och mysigare när man börjar komma in i allt nytt.. Han har sovit bra om nätterna och bara vaknat en gång för att få mat och ren blöja så då har mamma och pappa fått sova ut :)
Mjölken har börjar rinna till sig men det kan ju ta upp till 2månader innan det är igång helt.. Och ibalnd får vi ge honom lite ersättning efteråt för att han inte blir mätt på mjölken jag har..
BM som vi träffade förra veckan tyckte att vi kunde ge ersättning 1gång per dag men blir han inte mätt så måste han ju få tills han är mätt annars får vi ha en ledsen och missnöjd liten kille och det är ju inte roligt varken för oss eller honom..


Att vara mamma är helt underbart fast man får vara ganska trött om dagarna men det hör ju till, vi har ju fått en välskpt och frisk liten grabb så då är ju allting helt som det ska :)


Nu ska jag ta och väcka gossen så han kan sova sen så vi inte behöver vara vaken inatt :)




Mammas och pappas älskade lille Alwin :)


Kommentarer
Hanna

Äntligen :) hihi

2009-01-20 @ 20:06:35
URL: http://wildbee.blogg.se/
Ida

Vad fint! <3

2009-01-20 @ 22:25:13
URL: http://storasysteryster.blogg.se/
Annelie

Åh gud så fin berättelse :) Jag fick gåshud! Han är så söt er lilla Alwin :)

2009-01-21 @ 12:51:33
URL: http://lojd.blogg.se/
Emelie

Grattis till er gosse, och vilken fin berättelse du publicerat, det är alltid spännande att läsa om andras förlossningar och lyckan efteråt. :)

2009-01-21 @ 14:03:01
URL: http://yoem.blogg.se/
millan

Vad fin berättelse Kram <3

2009-01-21 @ 16:57:37
URL: http://millvall.blogg.se/
Lisa

Så söt han är!

Vet du, jag är också född 09:56 (:

2009-01-21 @ 21:43:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0