Tutte/Napp





Kallar ni det för tutte eller napp??

Hur som helst så försöker vi vänja av Alwin med tutten då han inte sover eller är trött och grinig, i vagnen och bilen får han oxå ha den och det funkar faktiskt ganska bra..  Han börjar ju trots allt på dagis nu och där har man ju inte tutten annars än när man sover..
Jag försöker iaf att han inte ska ha tutten i vagnen om han inte ska sova för då sitter han ju bara tyst och suger på tutten, det är ju mycket roligare när han sitter och pratar och låter..

Man märker oxå att han pratar mer när han inte har tutten hela tiden och det är ju bra för då lär han sig ju nya ord hela tiden :)

Jag tycker det ser jätte fult ut när barn har tutten när som är ute och leker eller om dom sitter i vagnen och är vaken.. Visst är dom under året så tycker jag det är ok men Alwin är ju faktiskt en stor kille nu så vi kör på det här.. Dessutom tycker jag det ser hemskt ut med större barn som går runt med tutte, alltså barn kring 2-4år.. Vill föräldrarna att dom ska få problem med tänderna eller vad??
Ne, här ska vi då försöka vänja bort tutten så fort som möjligt för ju äldre han blir desto svårare blir det!!
Ofta när man tar av honom tutten (för han ger inte bort den själv) så säger han tutte och vill ha tillbaka den men då säger vi att han inte behöver den och då går det bra..

Vad tycker ni andra mammor och även ni som inte är mammor om det här??



Kommentarer
Leea

Låter vettigt att försöka vänja av så tidigt som möjligt. Har faktiskt inte ens funderat kring de där, men vi ska nog också försöka vänja av Lovisa så tidigt som möjligt, dock använder hon bara tutte när hon ska sova eller är grinig :)



Lycka till ! :)

2010-01-26 @ 09:30:01
URL: http://poottan.blogg.se/
Theresan

Jag tycker att nappen är en bra tröst upp till åldern då man kan börja kommunicera med barnet, ungefär nu med noah. ju längre de får ha nappen, desto jobbigare blir det att vänja av dem från det. har varit jäkligt skönt att saga inte använt napp, men det är från barn till barn. hade inte klarat oss utan till noah då han varit så himla orolig redan från födseln.

men självklart kommer nappen åka så småningom! men man brukar märka på barnet själv när det är dags att vänja av dem.. :)

2010-01-26 @ 13:11:56
URL: http://hotrodheart.webs.com
Tess

Dom behöver inte tutte i vaket tillstånd då dom blir över åert!

2010-01-27 @ 10:19:09
URL: http://tessanstromback.blogg.se/
Sofia

Hej. Hittade bara genom lite klickande, vet inte riktigt hur. Hur som helst eftersom du frågade vad andra tyckte tänkte jag säga min åsikt. :) Jag tycker det låter klockt det du skriver. Jag jobbar själv på förskola och där lär sig barnen direkt att man bara har tutten då det är sovdags och inte annars. Givetvis är det lättare för barnen om samma regler gäller hemma. Som du själv också skriver så stimuleras språket också eftersom de spontant pratar mindre med tutten i mun. Vad jag vill komma fram till är att jag helt håller med dig. :) Lycka till.

2010-01-27 @ 15:29:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0